A iubi înseamnă, poate, a lumina partea cea mai frumoasă din noi. (O. Paler)

luni, 25 ianuarie 2016

Înstrăinare...


Simt uneori așa o atracție irezistibilă către impulsivitate și risc. Simt nevoia adânc în mine...să pășesc în afara cercului și nu știu de ce sau ce mă apucă. Uneori simt că mă joc cu focul și..îmi place. Nu pot sta liniștită. Nebunie.

Recunoaștem lucrurile bune din viață pentru că avem răul cu care să le comparăm. Dar dacă nu am avea parte și de lucruri rele cum le-am recunoaște pe cele bune? E o luptă continuă ca cea dintre rațiune și simțire, lupta continuă dintre bine și rău, lupta neobosită a contrariilor. Atâta timp cât lucrurile stau în balanță și echilibrează situația mai devreme sau mai târziu, e ok.

În unele zile, mă surprind privind ușor ironic, de la distanță, tot ce mă înconjoară. Capăt acea detașare ce mă face să mă raportez diferit la lucruri, să le percep diferit. E ciudată intensitatea și profunzimea asta a lucrurilor. Cum aceleași lucruri care te fac să vibrezi într-o zi, te lasă rece într-o alta. Cum se schimbă și se transformă unele lucruri. Cum aceleași vorbe dar spuse de persoane diferite au alt impact asupra ta. Cum unele cuvinte te ating,  iar altele deloc. Încă mă uimește complexitatea ființei omenești și ciudățenia înlănțuirii unor evenimente și cauzalități. Mi-e imposibil să descifrez până la capăt..undeva îmi prind urechile sau abandonez jocul.

Am descoperit o expresie în latină care îmi place tare mult: mutatis mutandis care se traduce prin a schimba ce este de schimbat. Esența rămâne aceeași indiferent ce formă șlefuită îi dai.

Mă minunez cum ne-au captivat rețelele astea sociale și ce impact au asupra noastră. Nevoia asta absurdă și neobosită de a atrage atenția, de a fi băgați în seamă, oricând, oricum, oriunde. Dependența de social-media, like-uri,  jocuri, iluzii, lucruri prefabricate ce creeaza o imagine distorsionată a realității. Povești și spălare de creiere. Ce păcat că mintea nu are firewall.

A fi mereu cu cineva înseamnă de multe ori să fii mai singur ca niciodată. Suspendarea reflecției, lipsa posibilității de a fi  singur cu gândurile tale, anihilează individualitatea și independența în mișcare și în gândire. Un individ ce nu e capabil să gândească și să acționeze singur e ușor de manipulat și prostit. Și așa se și vrea. Sub pretextul ”nu-mi place să stau singur/ă” se creează un vid de ființă. Ce să faci singur cu propriile gânduri? De ce să-ți pui întrebări și să chestionezi mediul înconjurător? Mai bine trăiești pe pilot automat și gândesc alții pentru tine. E mai comod și mai sigur, nu?! Observ cât de puțini au curajul singurătății, se feresc ca de ciumă, îi sperie ideea să rămână fie și cateva clipe singuri. Nu au nimic de gândit. 

Au senzația că sunt mereu conectați dar realitatea e că sunt absenți cu ochii și mintea în gadgeturi sau în te miri ce alte părți. Ei au nevoie să fie mereu în legătură cu cineva, care să-i și valideze social, să le valideze eventual orice alegere, orice gând. Supuși orbește la influența unui grup de care trebuie să aparțină. Binențeles există un lider de grup, frumos, de gașcă, în stare să dea tonul în tendințe și în ce e cool, în stare să gândească pentru ei și să vorbească pe înțelesul lor. Schimb finit de idei, lipsă de originalitate, implicare, expresii rudimentare. Au nevoie să fie în grupuri cât mai mari, cât mai zgomotoase, unde se urlă tot soiul de lucruri lipsite de esență sau importanță. Orice numai să nu se tacă. Aa și nici să nu ne ascultăm cu adevărat unii pe alții. Ce importanță are asta? Nu se face. Cine are nevoie de clarificări când EU ȘTIU CEL MAI BINE, EU MĂ PRICEP CEL MAI BINE, EU SUNT CEL MAI..etc.

Relațiile se reduc la o superficialitate maximă. Plate, lipsite de orice fel de profunzime. Aceleași gusturi, gesturi, expresii, haine trase la indigo, aceleași excursii, vacanțe, aceleași locuri de vizitat, același gen de distracție, aceeași muzică, aceleași lucruri facil de comunicat. De suprafață. Sindrom de turmă și comportament plastic. Totul prefabricat, anticipat, previzibil. Pf ce rețele de socializare. Aparențe pe care vor să le transmită, lucruri care vor să le creadă ceilalți, poze reușite, cadrul perfect, viața perfectă, bârfă, laude, minciună. Singurătate țipătoare și stridentă. Asta-i tot ce văd.

Deci să ciripim banalități zic. Să nu ne obosim prea tare. Să trăim din reflex și să gândim automat.

3 comentarii:

  1. Desi este straniu sau chiar paradoxal cu totii simtim acea atractie catre risc, catre impulsivitate... Ni se pare irezistibil si seducator.. Face parte din pasiune, este cel mai atragator lucru...

    Oamenii sunt cateodata superficiali, relatiile sunt cateodata de umplutura, false... Dar nu totul este de blamat si dispretuit, cuvintele nu trebuie sa fie atat de acuzatoare si oarecum cu un aer de superioritate de catre autor. Poate ca lucrurile nu mai merg cum mergeau inainte, poate ca undeva pe drum s-au pierdut amandoi sau doar el, poate doar ea... Asta nu inseamna ca totul a fost in zadar, ca nu a existat nimic sau ca a fost o piesa de treatru, ceva fals la care fiecare si-a jucat rolul... Exista si posibilitatea superficialitatii, lipsei de adevar, posibilitatea din partea celor doi de a se complace in acest joc fara a reda intensitatea de alta data si pofta de viata... Dar cum spuneam nu este de blamat pentru ca noi din afara nu putem stii cu adevarat ce se petrece intre cei doi, chiar si cu informatii de.multimea "n"... Nu exista nimic perfect si poate ca oamenii sunt acum pe drumul gresit pentru a realiza mai tarziu importanta adevaratei lor identitati si scop in viata. Fara rau nu poti vedea imporanta binelui in viata si poate ca avem nevoie de aceste greseli, poate ca trebuie sa le "traim", sa trecem prin ele...

    Se spune ca oamenii destepti invata din greselile altora iar prostii nici din ale lor... In cazul celor "slabi intelectual" sau mai putin norocosi le-am putea spune, exista un zid, ceva ce ii orbeste de adevar, ura sau incapatanare, o neadaptabilitate mintala care nu ii lasa sa perceapa altfel si sa "schimbe ce este schimbabil"... O situatie cam trista in cazul lor. Se lovesc de zidul vietii ca niste "boi", pe cand cainii se strecoara iar leii il sar. Important este ca omul nu a fost niciodata doar leu sau caine...
    Dar in cazul celor destepti exista acea lipsa de "suferinta" care are rolul de invatator si aici se pune problema lipsei intensitatii... Cum pot ei sa nu se abata de la drumul lor cand doar cunosc ce nu ar trebui sa faca si doar au vazut la altii dar nu au simtit pe pielea lor ce inseamna sa gresesti in acel fel...

    In cazul retelelor de socializare totul este exact cum spui, nimic de adaugat, sunt niste oglinzi virtuale a ceea ce vor sa para oamenii si nu ceea ce sunt, un loc in care se etaleaza superficialiatea, lauda, modestia... Nu ne luam laudatorii cu noi dar ii upload-am pe internet...

    And for me... I was but a shadow then, before... Maybe I still am even now... Inainte nu prea intelegeam multe, eram si eu un incapatanat si egoist, nu vroiam sa ma gandesc la ceilalti... Eram "copil" si ofeream atentii dar nu ofeream ceea ce conta cu adevarat... Vroiam sa fiu "ascultat" dar nu povesteam nimic...

    RăspundețiȘtergere
  2. Mulțumesc pentru feedback. Îmi place comentariul tău, e inspirational și cam ai dreptate.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ma bucur ca ti-a placut. Tu esti responsabila pentru toate aceste gandiri si revelatii minunate care din cand in cand pun stapanire pe mintea mea. "Calatoria" ta prin viata este interesanta si plina de trairi, emotii, frustrari... Desi este aparent la fel de "plina de detoate" ca a oricarei alte persoane, totusi este interesant de diferita mai ales pentru ca ai ales sa impartasesti din ea scriind intr-o maniera mai poetica.
    Intersectia cu tine a fost la inceput ceva diferit dar apoi chiar si dupa esec am reusit sa vad exact ceea cu ce am ramas, ceea ce conteaza cu adevarat! :p

    RăspundețiȘtergere